Nawigacja:
Ścieżka:
Strona główna » Grudzień 2016 » E-urząd i prawo » Koordynacja prac rządu i samorządu przy projektach IT »Prezentujemy darmowe programy, które bez przeszkód można wykorzystać w urzędzie.
Jacek Orłowski
Istotnym mechanizmem realizacji uchwalonego we wrześniu br. Programu Zintegrowanej Informatyzacji Państwa jest współpraca między administracją rządową a samorządową. Będzie ona realizowana w sposób sformalizowany poprzez tzw. Linię Współpracy 2016.
Plan Działań Ministra Cyfryzacji zawarty w Programie Zintegrowanej
Informatyzacji Państwa (PZIP, itwa.pl/pzip16) składa się z siedmiu
kluczowych elementów informatyzacji państwa uzupełnionych o trzy obszary
dotyczące: organizacji, nadzoru i koordynacji nad nimi (patrz: „IT w
Administracji” 2016, nr 11). Zawiera praktyczne działania i projekty,
których realizacja ma zwiększyć liczbę e-usług dostępnych dla obywateli i
przedsiębiorców oraz spowodować, że coraz więcej osób będzie z nich
korzystać.
Poprawa dostępności i jakości elektronicznych usług
publicznych wymaga jednak koordynacji projektów informatycznych
realizowanych przez wszystkie bez wyjątku jednostki administracji
publicznej. Chodzi o to, by unikać powielania się systemów i usług
powstających za publiczne pieniądze, a także o to, by rozwiązania te
były w pełni interoperacyjne. I właśnie temu ma służyć powstająca
właśnie z inicjatywy Ministerstwa Cyfryzacji Linia Współpracy 2016
(LW16).
Jak wynika z PZIP, głównym beneficjentem wszelkich działań administracji mają być obywatele, a tworzony przez rząd Portal RP ma zapewnić im dostęp do e-usług publicznych poprzez jedną stronę internetową. Należy przy tym zauważyć, że dzięki centralizacji rejestrów coraz więcej spraw urzędowych realizowanych przez samorządy jako zadania zlecone (takie jak obsługa ewidencji działalności gospodarczej, dowodów osobistych) jest odmiejscowionych. Administracje rządowa i samorządowa są więc skazane na współpracę. Dlatego jednym z celów LW16 jest wymiana doświadczeń i dobrych praktyk w zakresie budowy otwartego państwa i nowoczesnej e-administracji. Chodzi m.in. o to, by opracowywana przez resort cyfryzacji Architektura Informacyjna Państwa (AIP) uwzględniała dorobek samorządu terytorialnego w dziedzinie informatyzacji i odwrotnie – by projekty i produkty realizowane przez samorządy zyskały na wdrożeniu rozwiązań centralnych. Drugim ważnym celem LW16 jest racjonalne wykorzystanie przez samorządy środków w ramach Regionalnych Programów Operacyjnych.
W wymiarze praktycznym współpraca rządu i samorządu ma przynieść dokument podsumowujący zebrane wnioski i ustalenia, zwany „Linią Współpracy 2016”. Co ważne, będzie on okresowo aktualizowany o elementy wypracowywane przez środowisko. W ramach LW16 będą także opracowywane rekomendacje dotyczące zmian prawnych, wynikające ze wspólnych uzgodnień oraz potrzeb samorządów.
Potrzebujemy koordynacji
Agnieszka Aleksiejczuk
dyrektor Departamentu Społeczeństwa Informacyjnego w Urzędzie Marszałkowskim Województwa Podlaskiego
Zaktualizowany PZIP w dużym stopniu zmienia koncepcję funkcjonowania
systemów centralnych. A to nie jest obojętne dla samorządów
regionalnych. Trudno np. planować rozwój Cyfrowego Urzędu Wrót Podlasia,
jeśli nie wiadomo, jak dokładnie będzie funkcjonował Portal RP.
Wznowienie prac nad Linią Współpracy oceniam pozytywnie, ponieważ
samorządom – jako realizatorom przyszłych projektów w obszarze
administracji, zdrowia i edukacji – zależy na szybkim ustaleniu założeń
Architektury Informacyjnej Państwa i poznaniu harmonogramów wdrożeń
systemów centralnych. Chodzi o to, by projekty regionalne i lokalne
można było realizować równolegle do prac rządowych. Samorządy nie mogą
czekać kolejny rok czy dwa lata na to, co administracja rządowa stworzy.
Linia
Współpracy 2016 zostanie umocowana przy „Zespole ds. koordynacji
działań w obszarze e-administracji, udostępniania informacji sektora
publicznego oraz rozwoju kompetencji cyfrowych”. Wypracowywane w
podzespołach LW16 opinie, ustalenia i rekomendacje będą przekazywane
wspomnianemu gremium – do wykorzystania lub realizacji przez rząd lub
Komisję Wspólną Rządu i Samorządu Terytorialnego (KWRiST). Co ważne,
dokumenty te będą przyjmowane jedynie pod warunkiem obopólnej zgody
przedstawicieli rządu i samorządu oraz udostępniane wszystkim partnerom
LW16. Warto też dodać, że przedstawiciele LW16 będą współpracować z Radą
Architektury odpowiedzialną za opracowywanie AIP.
Podstawową
formą współpracy w ramach LW16 będą cykliczne warsztaty i spotkania. Za
ich organizację, a także za koordynację prac całej Linii Współpracy
odpowiedzialna będzie Rada Programowa LW16. Ta wewnętrzna grupa
prowadząca składać się będzie z trzynastu przedstawicieli korporacji
samorządowych (Związek Województw RP, Związek Powiatów Polskich, Unia
Metropolii Polskich, Związek Miast Polskich, Unia Miasteczek Polskich,
Związek Gmin Wiejskich RP), a ze strony resortu cyfryzacji –
wiceministra Karola Okońskiego oraz Mariusza Madejczyka – pełnomocnika
Ministra Cyfryzacji ds. współpracy z administracją rządową i samorządową
RP. Formalne umocowanie LW16 nastąpi po podpisaniu listu intencyjnego
przez Ministerstwo Cyfryzacji i KWRiST. Wtedy też zostaną przygotowane
szczegółowe zasady współpracy oraz plan przedsięwzięć i spotkań. Według
nieoficjalnych informacji ma to nastąpić jeszcze w grudniu tego roku.
[...]
Autor jest redaktorem naczelnym „IT w Administracji”.
Rejestr Danych Kontaktowych. 16 października 2019 r. Sejm RP...
Powstał e-niezbędnik dla osób z niepełnosprawnością. Fundacja...
Synology RackStation RS820+/RS820RP+. Serwer Synology RackStation...
Hackathon+. Dostępność zaczyna się od drugiego człowieka. Jak...
Budowa sieci szerokopasmowych. 6 września 2019 r. Prezydent RP...
Specjalistyczne publikacje książkowe dla pracowników administracji publicznej