Miesięcznik informatyków i menedżerów IT sektora publicznego

Artur Pęczak

Narzędzia zdalnego dostępu dla administratorów IT

OPROGRAMOWANIE Na przestrzeni lat TeamViewer stał się synonimem programu do pomocy zdalnej i wsparcia technicznego. Konkurencja nadrobiła jednak zaległości, dzięki czemu możemy teraz przebierać w rozwiązaniach oferujących zdalny dostęp do wszelkiego typu urządzeń IT.

Aplikacja Anydesk dostępna jest na wiele typów urządzeń i systemów operacyjnych: Windows, Linux, FreeBSD, OS X, iOS i Android. Program umożliwia sterowanie serwerami, komputerami, urządzeniami mobilnymi bez dodatkowych opłat.

Dynamiczny rozwój łączy internetowych pociągnął za sobą zainteresowanie oprogramowaniem zdalnego dostępu, na nowo definiując sposób, w jaki administratorzy mogą świadczyć usługi pomocy technicznej i prowadzić szkolenia. Z kolei pracownicy mają możliwość czerpać garściami z zalet cyfrowego biura i oderwać się od swoich fizycznych biurek. Choć pandemia koronawirusa SARS-CoV-2 zaskoczyła wszystkich, administratorzy okazali się doskonale przygotowani do zdalnego zarządzania systemami informatycznymi oraz świadczenia pomocy pracownikom na odległość. Team­Viewer i podobne rozwiązania zdalnego dostępu okazują się znakomitym orężem w walce z wirusem, po który chętnie sięgamy nie tylko w czasach epidemii.

TeamViewer

Ten program stał się pierwszym szerzej znanym narzędziem zdalnego dostępu, który umożliwił administratorom wygodne przejmowanie kontroli nad komputerami podłączonymi do internetu, bez konieczności poznania adresu IP odległej maszyny, definiowania reguł przekierowania portów i omijania ograniczeń NAT. TeamViewer zaoferował użytkownikom możliwość nawiązywania jednorazowych połączeń w trybie ad hoc oraz nienadzorowanego dostępu do komputerów, którymi chcemy zarządzać na stałe, gwarantując wysoką jakość połączeń, m.in. wyświetlanie obrazu w formacie UltraHD w sieciach lokalnych i przez internet. Aplikacja dostępna jest na komputery (Windows, OS X, Linux), smartfony i tablety (Android, iOS) oraz urządzenia Raspberry Pi i Chrome OS. Oferuje przy tym szereg praktycznych funkcji, takich jak przesyłanie plików, zdalne drukowanie, czat tekstowy czy książka adresowa. TeamViewer Mee­ting dostarcza bogate opcje prowadzenia spotkań, wideokonferencji i szkoleń online z opcją przejmowania ekranu, funkcjami białej tablicy i nagrywania sesji. Program jest stale rozwijany, a użytkownicy mogą korzystać z dodatkowych funkcji i usług. Z kolei TeamViewer Servicecamp umożliwia stworzenie kompleksowego biura obsługi i zdalnych połączeń, TeamViewer Tensor zawiera funkcje klasy korporacyjnej, a TeamViewer Pilot wkracza w świat obsługi zdalnej realizowanej przy użyciu rzeczywistości rozszerzonej (AR).

Nie ulega wątpliwości, że TeamViewer to znakomity program do połączeń zdalnych i pomocy technicznej. Po co więc szukać zastępczego rozwiązania? Starsi użytkownicy pamiętają zapewne możliwość kupienia programu z dożywotnią licencją. Teraz oprogramowanie rozpowszechniane jest w ramach subskrypcji z fakturowaniem w cyklu rocznym. Nie wszystkim to odpowiada, choć konkurencja, np. AnyDesk, postępuje dokładnie w ten sam sposób. Od czasu do czasu można również zauważyć problemy z ustanawianiem nowych połączeń, które trwają dłużej niż standardowo. W końcu TeamViewer rozrósł się o dodatkowe narzędzia do monitorowania urządzeń, ochrony punktów końcowych i tworzenia kopii zapasowych. Wprawdzie wszystkie te funkcje pozostają domyślnie wyłączone, ale można się zastanowić, czy na pewno potrzebujemy ich w programie zdalnego dostępu.

AnyDesk

Naturalnym konkurentem dla TeamViewera wydaje się wspomniany AnyDesk. Tym bardziej, że w sieci znajdziemy informacje, jakoby program był rozwijany przez część programistów, którzy wcześniej pracowali właśnie dla TeamViewera. Z założenia AnyDesk jest lekkim i zwykłym oprogramowaniem zdalnego dostępu. Samodzielny klient, który umożliwia nawiązanie połączenia z komputerem, a także podgląd zdalnego ekranu drugiej osoby, waży zaledwie 3 MB i nie wymaga instalacji w systemie. Pewne funkcje, np. zdalne drukowanie, stają się jednak dostępne dopiero wówczas, gdy AnyDesk zostanie zainstalowany na urządzeniu. Program, choć nie zawiera tyle dodatków co TeamViewer, jest równie aktywnie rozwijany. W jednej z ostatnich wersji dodano m.in. możliwość transferu plików w systemie Linux. Aplikacja dostępna jest na wiele systemów: Windows, Linux, Free BSD, OS X, iOS oraz Android i co najważniejsze, nie wymaga dodatkowych opłat za obsługę urządzeń mobilnych, nawet jeśli skorzystamy z wersji darmowej (tylko do użytku osobistego).

AnyDesk doceniany jest przez użytkowników za szybkość łączenia oraz wysoką jakość przesyłanego obrazu. Oprogramowanie korzysta z własnego kodeka DeskRT, który zapewnia małe opóźnienia, a przy tym pozwala sprawnie obsłużyć połączenia wideo zarówno w wysokiej rozdzielczości ekranu, jak i realizowane na powolnych łączach internetowych o przepustowości rzędu 100 kB/s. DeskRT zapewnia wyświetlanie nawet 60 klatek obrazu na sekundę, dzięki czemu można wykorzystać AnyDesk do pracy z programami graficznymi czy odtwarzania dynamicznego obrazu na odległość. Interfejs programu przypomina przeglądarkę internetową, ale nowe połączenie, zamiast w zakładce, otwierane jest w dodatkowym oknie. W aplikacji wygodnie zorganizowano za to historię sesji, która pozwala szybko ponowić połączenie, przesłać plik albo dodać kontakt do ulubionych. Aplikacja mobilna wyraźnie poinformuje zaś o tym, że oddajemy kontrolę nad urządzeniem drugiej osobie.

Program jest darmowy do użytku osobistego i płatny dla firm. W najtańszej wersji Lite (jedno urządzenie, jedna sesja) aplikacja oferuje funkcje przesyłania plików, zdalnego drukowania i tablicy ekranowej. Bardziej zaawansowane funkcje, takie jak książka adresowa, protokołowanie sesji (kto i kiedy brał udział w połączeniu) oraz własna aplikacja klienta, dostępne są od wersji Professional. Użytkownicy AnyDesk Professional lub Enterprise mogą przydzielić własną przestrzeń nazw, np. pc1@mojafirma, aby łatwiej identyfikować i uzyskiwać dostęp do urządzeń w ramach organizacji.

[...]

Autor zawodowo zajmuje się informatyką. Publikuje w magazynach komputerowych i serwisach internetowych.

Pełna treść artykułu jest dostępna w papierowym wydaniu pisma. Zapraszamy do składania zamówień na prenumeratę i numery archiwalne.
 
 

Polecamy

Biblioteka Informacja Publiczna

Specjalistyczne publikacje książkowe dla pracowników administracji publicznej

więcej