Miesięcznik informatyków i menedżerów IT sektora publicznego

Kinga Pasternak

Szybka droga do wdrożenia systemu informatycznego

Zmieniająca się rzeczywistość wymaga technologicznej modernizacji w administracji publicznej. Korzystanie z takich rozwiązań jest o wiele łatwiejsze, niż mogłoby się wydawać, a ich sprawne wprowadzenie możliwe dzięki realizacji programu GovTech Polska.

Chyba każdy z nas zastanawiał się podczas wykonywania codziennych prozaicznych czynności nad ich ulepszeniem. Wynika to nie tylko z naszego przyzwyczajenia do wygody, ale przede wszystkim z obecności technologii w otaczającym nas świecie. Smartfon, który pomaga w sterowaniu domem, czy robot kuchenny, który wyręcza nas w przygotowaniu kolacji na czas, to dziś żadna ekstrawagancja. Dostępna dla większości, łatwa w obsłudze technologia przejmuje od nas wykonywanie pewnych obowiązków. Zupełnie naturalne wydaje się więc wykorzystanie nowych technologii przez struktury, które są odpowiedzialne za działanie państwa. Co rusz docierają do nas informacje, że gdzieś na świecie można załatwić sprawy w urzędzie online, bez wychodzenia z domu. Możemy poświęcić na to tyle samo czasu, ile spędzamy na przeglądaniu newsów, maili czy naszych mediów społecznościowych.

Jak to się zaczęło w Polsce

Pierwszym resortem, który wyszedł z taką inicjatywą, było Ministerstwo Finansów. Potrzeba, jaką zadeklarowano, to innowacyjne rozwiązanie, które pozwoliłoby na usprawnienie działalności służb celno-skarbowych. W tym momencie pojawiło się pytanie: w jaki sposób zaprosić firmy zajmujące się technologią do realizacji takiego zadania? Większość podmiotów, które działają w branży IT, to start-upy lub małe nieformalne zespoły. W świecie biznesu właśnie takie zespoły mają szansę startować w ogłaszanych przez korporacje konkursach na rozwiązania problemów informatycznych. Czerpiąc ze sprawdzonych metod, warto wykorzystać je w pracy z wyzwaniami, jakie stawia przed nami służba w administracji publicznej.

Jedną z najbardziej efektywnych form takiego konkursu jest właśnie hackathon. To maraton projektowania – wydarzenie skierowane do programistów, podczas którego informatycy i inne osoby zajmujące się tworzeniem oprogramowania (graficy, twórcy interfejsów i zarządzający projektami) mierzą się w określonym czasie z postawionym na początku problemem. Ocenia się tylko to, co zostało wypracowane podczas trwania hackathonu. Najczęściej trwa on 24 lub 48 godzin. Podczas takiego wyzwania uczestnicy muszą skupić się na rozwiązaniu konkretnego problemu lub na stworzeniu prototypu danej aplikacji. Programistom pozwala to na pokazanie swoich umiejętności, a zleceniodawcom (w naszej perspektywie jednostkom sektora publicznego) na wybranie najlepszej, najbardziej odpowiadającej im propozycji.

Specyfika rynku programowania

Technologia i innowacje to specyficzny sektor. Programiści co do zasady nie pracują w ogromnych korporacjach. Zazwyczaj są to kilkuosobowe zespoły, które specjalizują się w danej dziedzinie czy języku programowania. Dlatego hackathon to dla nich doskonała okazja do pokazania siebie i swoich umiejętności oraz możliwość przystąpienia do rozwiązywania problemu, a w konsekwencji przyczynienia się do zmiany w funkcjonowaniu administracji publicznej.

Polskie prawo zamówień publicznych ma wykluczać przede wszystkim możliwość nieprawidłowego wydatkowania środków. Zazwyczaj chodzi przecież o duże kwoty uwzględniane w budżetach podmiotów publicznych. W przypadku nowych technologii nie można mówić o równie wysokich kwotach jak przy inwestycjach budowlanych. Jednak przystępowanie do takich przetargów wiąże się z koniecznością skrupulatnego dokumentowania podejmowanych działań, które nierzadko angażują wiele osób do obsługi. Ściśle określone wymagania i procedury sprawiają, że kilkuosobowe inicjatywy nie podejmują się takich wyzwań. Stworzenie hackathonu dla sektora publicznego wydaje się więc najlepszą odpowiedzią na wynikające z postępu technologicznego problemy i potrzeby, pozwala na realizowanie zamówień publicznych podmiotom, które dotychczas nie miały takiej możliwości.

Pobudzać innowacje

Departament GovTech Polska został stworzony, by umożliwić realizowanie założeń modernizacji technologicznej w sektorze publicznym oraz by otworzyć się na podmioty, które dotychczas nie miały sposobności brać udziału w procesie ich realizowania. W 2018 r. swoją pierwszą potrzebę sformułowało Ministerstwo Finansów, zaraz po nim Ministerstwo Cyfryzacji, Ministerstwo Technologii i Przedsiębiorczości, Ministerstwo Zdrowia oraz – jako pierwszy samorząd – miasto Świdnik. Nie istniała wówczas żadna struktura, która byłaby w stanie połączyć start-upy, zamówienia publiczne i zamawiających. Rozwiązaniem tego problemu stał się powołany do życia Zespół GovTech Polska. Po zebraniu wyzwań od zamawiających przygotowano specjalną platformę konkursową, która pozwalała na zgłaszanie swoich pomysłów i prezentowanie rozwiązań dla konkretnego problemu.

Zgłoszone projekty zostały poddane surowej ocenie specjalistów, a najlepsi nie tylko wygrali konkurs, ale otrzymali też realną szansę na wprowadzenie w życie swojego projektu. W przypadku miasta Świdnik, które potrzebowało pomocy z systemem regulowania opłat za wywóz śmieci, laureaci konkursu mogli stworzyć faktycznie swoją aplikację i oddać ją w ręce użytkowników. Wdrożone rozwiązanie już w pierwszej turze przyniosło zakładane rezultaty. W pierwszym okresie rozliczeniowym miasto zanotowało wzrost wpłat za wywóz śmieci wyższy o ok. 25 proc. Od momentu ogłoszenia wyników konkursu proces wydaje się przebiegać w standardowy sposób: zostaje podpisana umowa między wykonawcą i zamawiającym, zostają określone wymagania techniczne, terminy, warunki i wszystkie niezbędne elementy, których można się doszukiwać w umowach zamówień publicznych. Następuje proces tworzenia aplikacji, testowania oraz wdrażania do użytkowania. Kolejny krok to jej wykorzystywanie w codziennej pracy administracji.

[...]

Autorka pracuje w zespole GovTech Polska.

Pełna treść artykułu jest dostępna w papierowym wydaniu pisma. Zapraszamy do składania zamówień na prenumeratę i numery archiwalne.
 
 

Polecamy

Biblioteka Informacja Publiczna

Specjalistyczne publikacje książkowe dla pracowników administracji publicznej

więcej