Miesięcznik informatyków i menedżerów IT sektora publicznego

Kompleksowa informacja o przekraczaniu granicy

Portal granica.gov.pl gromadzi dane przekazywane przez obie służby graniczne ze wszystkich polskich przejść granicznych. Chcieliśmy, aby obliczenia dokonywane za pomocą naszych algorytmów odzwierciedlały rzeczywisty czas oczekiwania, gdyż tylko wtedy aplikacje spełnią swoją rolę i będą przydatne. Rozmowa z Martą Radomską, naczelnikiem Wydziału Informatyki w Izbie Administracji Skarbowej w Białymstoku

Serwis granica.gov.pl wita się z użytkownikami hasłem: „Przekraczanie granic nigdy nie było tak proste”. W jaki sposób portal przyczynił się do poprawy komfortu osób przyjeżdżających i wyjeżdżających z Polski?

Tworząc osiem lat temu założenia funkcjonalne serwisu granica.gov.pl, kierowaliśmy się myślą: chcemy dostarczyć naszym klientom – podróżnym i firmom transportowym – kompleksową informację o przekraczaniu zewnętrznej granicy UE. Od trzech lat portal jest współredagowany przez dwie służby: Służbę Celno-Skarbową i Straż Graniczną. Portal zapoznaje użytkowników z szacunkowymi czasami oczekiwania na przekroczenie drogowej granicy RP oraz wszelkimi przydatnymi informacjami związanymi z podróżami i przewożeniem towarów z i do Polski. Uzupełnieniem portalu są dwie aplikacje mobilne oraz tablice elektroniczne, prezentujące szacunkowe czasy oczekiwania, umieszczone na drogach krajowych prowadzących w kierunku drogowych przejść granicznych.

Co oferują użytkownikom wspomniane przez Panią aplikacje mobilne?

Aplikacja Mobilna Granica ma dwa zakresy działania. Gdy jest używana wewnątrz kraju, użytkownik otrzymuje pełną informację o czasach oczekiwania na polskich przejściach granicznych z Rosją, Białorusią i Ukrainą. Ma on możliwość wyboru jednego z tych trzech odcinków granicy, a także wskazania typu pojazdu (osobowy/ciężarowy) i kierunku podróży (przyjazd do Polski/wyjazd z Polski). Użytkownik może uzyskać informacje dotyczące aktualnej pogody na danym przejściu i liczby otwartych pasów, a także sprawdzić prognozowany czas oczekiwania na najbliższy tydzień. Gdy użytkownik dojedzie w pobliże przejścia granicznego, uzyska wyliczony indywidualny czas, który pozostał do wjazdu na teren danego przejścia zarówno w kierunku wyjazdowym, jak i wjazdowym do Polski. Aplikacja wykrywa kierunek poruszania się jej użytkownika i na tej podstawie wyświetla dane wjazdowe lub wyjazdowe, uwzględniając położenie względem granicy RP. Z kolei druga aplikacja – Asystent Granica – jest wirtualnym przewodnikiem po drogowych, lotniczych, kolejowych, morskich i pieszych przejściach granicznych. Dzięki temu narzędziu podróżny przed planowanym przyjazdem lub wyjazdem z Polski ma możliwość wirtualnych odwiedzin na dowolnie wybranym przejściu granicznym. Aplikacja uwzględnia też obywatelstwo podróżnego. Użytkownikowi zadawane są pytania i na podstawie udzielonych przez niego odpowiedzi wskazywane są np. dokumenty, jakie powinien posiadać ze sobą podróżny, lub wyświetlana jest informacja o pasie, którym można przekroczyć granicę. Podróżny dowie się też, co może przewozić przez granicę i w jakich ilościach. Informacje są dostosowywane indywidualnie w zależności od wybranego kierunku podróży, środka transportu czy przejścia granicznego. Aplikacja pozwala na przygotowanie się do wszelkich formalności wymaganych przy odprawie celnej i granicznej. W jednym miejscu użytkownik może zapoznać się z informacjami dostarczanymi wspólnie przez obie służby graniczne – Służbę Celno-Skarbową i Straż Graniczną. Warto dodać, że z obu aplikacji można korzystać na urządzeniach z systemem Android, iOS i Windows.

W jaki sposób wyliczany jest czas oczekiwania na przekroczenie granicy w aplikacji Mobilna Granica?

W pobliżu przejścia granicznego użytkownik uzyskuje informację o prognozowanym czasie oczekiwania do rozpoczęcia odprawy granicznej. Wyliczony czas jest uzależniony od liczby pojazdów danego typu (osobowy/ciężarowy) oczekujących na przekroczenie granicy i korzystających z aplikacji. Mobilna Granica wykorzystuje specjalny algorytm, który między innymi na podstawie średniej prędkości pojazdów oraz na podstawie czasu oczekiwania z serwisu granica.gov.pl oblicza czas oczekiwania proporcjonalnie do pozostałej drogi do przejścia granicznego.

[...]

Marta Radomska – absolwentka Politechniki Białostockiej i studiów MBA w Akademii im. Leona Koźmińskiego w Warszawie. Wieloletni funkcjonariusz Służby Celnej, obecnie pracownik Krajowej Administracji Skarbowej. Od 2007 r. naczelnik Wydziału Informatyki w Izbie Celnej, a od 2017 r. w Izbie Administracji Skarbowej w Białymstoku. Odpowiada za utrzymanie usług informatycznych w urzędach: skarbowych, celno-skarbowym i oddziałach celnych województwa podlaskiego. Kierownik centralnych projektów informatycznych związanych z obsługą ruchu osobowego i towarowego na przejściach granicznych. W ramach programu Platforma Usług Elektronicznych Skarbowo-Celnych kieruje obecnie projektem TaxFree.

Rozmawiał Eryk Chilmon

Pełna treść artykułu jest dostępna w papierowym wydaniu pisma. Zapraszamy do składania zamówień na prenumeratę i numery archiwalne.
 
 

Polecamy

Biblioteka Informacja Publiczna

Specjalistyczne publikacje książkowe dla pracowników administracji publicznej

więcej