Miesięcznik informatyków i menedżerów IT sektora publicznego

Katarzyna Bielińska

Więcej niż e-wizytówki

Samorządy coraz chętniej wykorzystują do promocji regionu portale i aplikacje turystyczne. Technologie rozszerzonej rzeczywistości, modele 3D, planery podróży i inne nowatorskie rozwiązania pozwalają w ciekawy sposób zaprezentować lokalne atrakcje.

Twórcy Portalu Turystycznego Województwa Śląskiego postawili na ciekawe funkcje dodatkowe: wirtualne wycieczki ze zdjęciami sferycznymi ze szlaków wykonanymi za pomocą wieloobiektywowej kamery i audiowycieczki, wyposażone w usługę audiodeskrypcji.

Cel promocji turystycznej miasta czy regionu jest oczywisty – chodzi o zwiększenie zainteresowania danym miejscem do tego stopnia, by turysta czy inwestor zechciał je odwiedzić i zostawić tu swoje pieniądze. Portale i aplikacje o charakterze turystycznym, zintegrowane z mediami społecznościowymi, to niezwykle ważne narzędzia promocji w czasach, gdy internet stanowi podstawowe źródło informacji. Nic więc dziwnego, że działania miast są w tym względzie coraz bardziej dynamiczne, a udostępniane platformy turystyczne to zdecydowanie coś więcej niż tylko e-wizytówki regionu. Nowoczesny projekt graficzny, przejrzysty interfejs, funkcjonalność zaimplementowanych narzędzi i ciekawe zasoby treściowe, prezentujące nie tylko atrakcje turystyczne oraz bazę gastronomiczno-lokalową, ale i obyczaje, legendy, język z regionalizmami, miejscowe przysmaki i osobliwości, są w stanie skutecznie przyciągnąć turystów i wesprzeć komunikację samorządu z mieszkańcami.

W Śląskim na szlaku

Portal Turystyczny Województwa Śląskiego (slaskie.travel), uruchomiony w 2014 r., jest dla mieszkańców i turystów źródłem informacji o obiektach dziedzictwa kulturowego, miejscach noclegowych i gastronomicznych oraz wydarzeniach kulturalnych i sportowych, odbywających się w województwie śląskim. W portalu znajdują się także tematyczne podserwisy poświęcone konkretnym produktom lub obszarom, takie jak Szlak Orlich Gniazd, Szlak Zabytków Techniki, Szlak Architektury Drewnianej i Szlak Kulinarny Śląskie Smaki. Kolejne moduły serwisu to baza teleadresowa podzielona na kategorie tematyczne, moduł Trasy, prezentujący przebieg szlaków turystycznych wraz z opisem (w formatach GPX, KML), oraz cieszący się największą popularnością wśród internautów dział Wydarzenia, w którym zebrano informacje o zbliżających się w regionie wydarzeniach i imprezach. Uzupełnieniem całości jest moduł Aktualności, w którym pojawiają się informacje o bieżących wydarzeniach o charakterze turystycznym z regionu śląskiego, oraz sekcja Multimedia służąca do prezentacji zdjęć, filmów oraz panoram.

Ciekawą usługą są Wirtualne wycieczki, w których wykorzystano technologię 360°, czyli zdjęcia sferyczne wykonane za pomocą wieloobiektywowej kamery sferycznej, pokazujące ciekawe miejsca i trasy. Moduł Audiowycieczki zawierający pliki w formacie MP3 wraz z opisem powstał z myślą o samodzielnym zwiedzaniu miasta lub danego obszaru województwa śląskiego z „własnym” (audio-) przewodnikiem. – Do budowy tej sekcji wykorzystaliśmy technikę audiodeskrypcji, znaną dotąd jedynie ze zwiedzania muzeów czy oglądania filmów, dzięki której szlak, jego przebieg oraz związane z nim obiekty i ciekawostki, w tym historia zabytków architektury i przyrody, są opisywane przez lektora – wyjaśnia Agnieszka Sikorska, dyrektor Śląskiej Organizacji Turystycznej, która wdrożyła platformę i nią zarządza. Nagrania te można odtwarzać ze strony WWW (również w jej wersji mobilnej) albo za pomocą specjalnych audioprzewodników, czyli urządzeń składających się z miniaturowego odbiornika oraz słuchawek stereofonicznych, wyposażonych w GPS, które można wypożyczyć w punktach informacji turystycznej w całym regionie. Komunikaty głosowe są tu odtwarzane w zależności od lokalizacji (monitorowanej przez GPS), a w przypadku braku zasięgu – za pomocą specjalnych znaczników RFID (ang. Radio-frequency identification). Ostatnim elementem portalu jest „Planer podróży” – moduł pozwalający zaplanować pobyt w regionie, wybierając grupę obiektów i tras, które chce się pokonać.

Serwisy tematyczne

Portal slaskie.travel jest zasilany danymi z repozytorium Polskiej Organizacji Turystycznej (np. bazą noclegową) oraz Geoportalu należącego do Śląskiego Centrum Społeczeństwa Informacyjnego – jednostki Urzędu Marszałkowskiego Województwa Śląskiego. – Synchronizacja odbywa się za pomocą usługi sieciowej (web service) – wyjaśnia Rafał Kupczak, administrator portalu. Kluczowe sekcje serwisu – baza miejsc noclegowych oraz lokali gastronomicznych, a także dział wydarzeń – są tworzone nie tylko przez Śląską Organizację Turystyczną, ale też przez pracowników Punktów Informacji Turystycznej, urzędów miast, starostw powiatowych i ośrodków kultury z województwa śląskiego oraz bezpośrednio przez osoby zarządzające obiektami.

Nad bieżącą pracą portalu czuwa pięcioosobowy zespół Śląskiej Organizacji Turystycznej. Bieżące problemy techniczne są rozwiązywane przez regionalnego administratora portalu oraz firmę Global Solutions, która zapewnia serwis pogwarancyjny i na zgłoszenie zarządcy serwisu usuwa pojawiające się błędy systemu. – Jednym z najczęstszych kłopotów jest spadek wydajności strony, wynikający z dużej popularności serwisu – przyznaje Rafał Kupczak. – Udaje się nam poradzić z tym problemem poprzez optymalizację oraz rozbudowę infrastruktury serwerowej – dodaje.

Portal Turystyczny Województwa Śląskiego wraz z serwisami tematycznymi odwiedza średnio ponad 80 tys. unikalnych użytkowników miesięcznie. W ubiegłym roku platforma odnotowała 3,6 mln odsłon. O tym, że użytkownicy z entuzjazmem podchodzą do e-platformy z informacjami o ofercie turystycznej regionu, świadczą nie tylko statystyki, ale i informacje zwrotne od turystów i mieszkańców. – Komentarze pod poszczególnymi materiałami promocyjnymi lub w mediach społecznościowych pokazują, że nasz serwis często stanowi merytoryczne źródło wiedzy o regionie – mówi Agnieszka Sikorska. Zdarza się też, że użytkownicy korygują drobne informacje w bazie teleadresowej, zgłaszają skargi na temat obiektów (głównie noclegowych), czasem również przesyłają uwagi do wybranych treści o charakterze historycznym. Elementem wyróżniającym śląską propozycję od innych turystycznych serwisów jest nie tylko bogactwo treści i wielofunkcyjność tego narzędzia, ale też to, że prawdopodobnie jako jedyny serwis turystyczny w Polsce wykorzystuje podserwisy w dowolnych domenach oraz poddomenach, które razem ze stroną główną korzystają z jednej bazy danych. – Ze względu na złożoną charakterystykę kulturową regionu i kojarzenie całego województwa tylko ze Śląskiem użytkownik może nie być zainteresowany korzystaniem z serwisu głównego – w takim przypadku może skorzystać z jednego z czterech serwisów subregionalnych, które wyodrębniają informację z konkretnego obszaru – wyjaśnia Agnieszka Sikorska.

[...]

Autorka jest dziennikarką specjalizującą się w zagadnieniach IT.

Pełna treść artykułu jest dostępna w papierowym wydaniu pisma. Zapraszamy do składania zamówień na prenumeratę i numery archiwalne.
 
 

Polecamy

Biblioteka Informacja Publiczna

Specjalistyczne publikacje książkowe dla pracowników administracji publicznej

więcej