Miesięcznik informatyków i menedżerów IT sektora publicznego

Marcin Lisiecki

Za darmo do urzędu

W internecie łatwo można znaleźć darmowe odpowiedniki wielu drogich aplikacji. Niestety, rzadko można z nich korzystać w celach komercyjnych, a więc także w publicznych instytucjach. Przedstawiamy przydatne programy, których licencja nie wprowadza takiego ograniczenia.

LastPass 4.35.1

To narzędzie jest wieloplatformowym managerem haseł służącym do automatycznego uzupełniania formularzy. Program wspiera wiele popularnych przeglądarek internetowych oraz współpracuje również z ich mobilnymi odpowiednikami. Podczas instalacji możemy zdecydować, do jakich przeglądarek dodana zostanie odpowiednia wtyczka (przycisk Opcje Zaawansowane). Ustawimy też tutaj takie opcje prywatności, jak automatyczne logowanie do usługi czy przechowywanie historii logowań. Korzystanie z LastPass wymaga założenia konta powiązanego z adresem e-mail i ustanowienia tzw. hasła głównego. Musimy je zapamiętać, ponieważ jego odtworzenie nie jest możliwe. Jedynym ratunkiem jest ustawiona wcześniej podpowiedź. Producent zadbał o maksymalne zabezpieczenie naszych danych. Wszystkie informacje są szyfrowane, a do konta nie zalogujemy się z innego urządzenia (komputera) i lokalizacji, jeśli wcześniej nie dokonamy ich weryfikacji przez e-mail. Jeżeli ktoś ukradnie np. laptopa i podłączy go w nieznanej programowi lokalizacji, to nawet znając hasło główne, nie uzyska dostępu do danych. Podczas pierwszego uruchomienia LastPass możliwe jest automatyczne zaimportowanie znalezionych haseł i loginów na serwer usługi i wymazanie ich z lokalnego komputera. Wiele osób zastanawia się. czy przechowywanie wrażliwych danych na zewnętrznych serwerach jest bezpieczne. W przypadku tej usługi możemy spać spokojnie ze względu na szereg wspomnianych zabezpieczeń, a niewątpliwą zaletą jest możliwość korzystania z bardzo rozbudowanych i skomplikowanych haseł, które trudno byłoby zapamiętać, a ponadto ich wprowadzanie nie byłoby wygodne.

Systemy: Windows XP+,
macOS, Linux
Portable/64 bit: nie/tak
lastpass.com

QOwnNotes 319.11.12 [PL]

Przy użyciu tej aplikacji możemy tworzyć, edytować notatki tekstowe i zarządzać nimi. Program obsługuje system zapisu (formatowania) Markdown oraz integruje się z bezpłatną usługą chmurową ownCloud, która jest podobna do innych tego typu hostingów, jak np. Dropbox czy Google Drive. Użytkownik za pomocą pakietu oprogramowania open source tworzy własny dysk sieciowy na swoim serwerze. Wszystkie notatki zapisywane są jako czyste pliki tekstowe (Plain Text) i możemy je w prosty sposób synchronizować z innymi urządzeniami lub uzyskiwać do nich dostęp z dowolnego miejsca, mając jedynie dostęp do internetu. Warto dodać, że ownCloud umożliwia edycję dokumentów w trybie online, synchronizację kontaktów czy kalendarza.

[...]

Pełna treść artykułu jest dostępna w papierowym wydaniu pisma. Zapraszamy do składania zamówień na prenumeratę i numery archiwalne.
 
 

Polecamy

Biblioteka Informacja Publiczna

Specjalistyczne publikacje książkowe dla pracowników administracji publicznej

więcej