Miesięcznik informatyków i menedżerów IT sektora publicznego

Katarzyna Bielińska

W drodze przez miasto

Systemy informacji parkingowej i mobilne aplikacje, ułatwiające poruszanie się po zatłoczonych miastach, wspierają nie tylko kierowców. Dzięki nim urzędnicy mogą efektywniej zarządzać infrastrukturą parkingową i budować racjonalną politykę mobilności.

Z systemu informacji parkingowej Parkanizer korzystają nie tylko kierowcy, ale i miejscy strażnicy, którzy mogą weryfikować czas postoju auta na danym miejscu oraz reagować na jego przekroczenie.

Problemy transportowe, z którymi muszą się mierzyć polskie samorządy, nie są niczym nowym. Coraz większa liczba samochodów niesie za sobą znaczące koszty dla społeczeństwa – korki na ulicach, zanieczyszczenia, potrzebne miejsca parkingowe. Autorzy raportu „Parkingi a transport zbiorowy w miastach” zauważają, że problemy te dotyczą nie tylko metropolii, ale i mniejszych ośrodków, w których oferta publicznego transportu często jest gorsza. Miejscy włodarze coraz lepiej rozumieją, że składową inteligentnego miasta jest również inteligentne parkowanie. Szacuje się, że nawet 30 proc. ruchu w terenach śródmiejskich generowane jest przez samochody szukające postoju, a kierowcy wypatrują wolnego miejsca przez średnio 8 min, krążąc nawet trzy razy wokół tych samych miejsc. Jak wynika z „Raportu o korkach w siedmiu największych miastach Polski” przygotowanego przez firmę doradczą Deloitte oraz serwis mapowy Targeo.pl, w Warszawie, w Krakowie, we Wrocławiu i w Poznaniu kierowcy spędzają w ten sposób ok. 8–9 godz. miesięcznie.

Rozwiązania oparte na nowych technologiach mają szansę zmienić ten stan rzeczy. Nie chodzi tu tylko o inteligentne systemy transportowe, ale i aplikacje dla kierowców, które dzięki śledzeniu na bieżąco stopnia zatłoczenia ulic podpowiadają, którędy jechać lub gdzie zaparkować. Zwłaszcza że w wielu przypadkach brak stanowisk, na których kierowcy mogliby pozostawić swoje auta, jest pozorny i wynika raczej z braku przepływu informacji lub niewłaściwego zarządzania parkingami.

Znajdź parking w Poznaniu

Ważnym krokiem w stronę zrównoważonego transportu stało się udostępnienie informacji przez miasta. Instytucje publiczne coraz częściej publikują – w otwartych formatach pozwalających na ich maszynowe odczytanie – dane o wolnych miejscach parkingowych, natężeniu ruchu czy planowanych pracach remontowych. To na ich bazie programiści mogą tworzyć aplikacje, dzięki którym mieszkańcy poruszają się po mieście szybciej i wygodniej.

Do takich miast należy Poznań, który udostępnia dane o zajętości parkingów buforowych oraz typu Park&Ride na stronie internetowej Zarządu Transportu Miejskiego (itwa.pl/e5). Informacje te pochodzą z działającego w Poznaniu systemu ITS i są przeznaczone dla deweloperów, którzy chcą je wykorzystać do rozwijanych przez siebie narzędzi. Tak też się stało – dane te zasiliły silniki aplikacji FindPark pozwalającej znaleźć miejsca parkingowe w najbliższej okolicy. Narzędzie to jest na rynku od dwóch lat – w chwili obecnej zawiera bazę 13 tys. parkingów w całej Polsce. W ubiegłym roku twórcy narzędzia po raz pierwszy wykorzystali w nim dane publiczne udostępniane przez samorząd Poznania. FindPark podpowiada kierowcom, gdzie w okolicy mogą zaparkować i w jakiej cenie, zapewnia też nawigację do wybranego parkingu. Na Planie Poznania, tworzonym na bazie referencyjnych zasobów Systemu Informacji Przestrzennej, w zakładce Transport ma się znaleźć również warstwa z informacjami dotyczącymi położenia ekologicznych współdzielonych samochodów z poznańskiej wypożyczalni aut na minuty Click2Go.

Wszechstronne narzędzie

Urzędnicy w Piekarach Śląskich wdrożyli system informacji parkingowej Parkanizer. – Zależało nam na tym, aby upłynnić ruch samochodowy w mieście oraz ułatwić mieszkańcom sprawne parkowanie bez zbędnego zużycia paliwa – mówi Sylwia Łysakowska z zespołu prasowego Urzędu Miasta w Piekarach Śląskich. Pomaga w tym aplikacja mobilna dla kierowców (dla systemów Android i iOS), która pokazuje dostępne miejsca parkingowe w czasie rzeczywistym i daje możliwość nawigacji na wybrane miejsce. Systemem monitoringu objęto 173 miejsca parkingowe w pobliżu licznych sklepów, punktów usługowych i magistratu.

Aby Parkanizer mógł udostępnić kierowcom interesujące ich informacje, system musi je najpierw zebrać, przetworzyć i rozdystrybuować. Pierwszy etap – zbieranie danych – odbywa się za pomocą czujników magnetycznych lub magnetyczno-optycznych zamontowanym w miejscach postojowych (a od niedawna także kamer). Za przetwarzanie i dalsze przekazywanie danych odpowiada infrastruktura IOT, umożliwiająca stałe monitorowanie stanu czujników oraz przekazywanie informacji przez internet. Dane z czujników są zbierane przez specjalne urządzenia zamontowane w pobliżu, a potem wysyłane do serwera, z którego przekazywane są prosto do aplikacji. Informacje te zasilają również część analityczną systemu, przeznaczoną dla urzędników z jednostek zarządzających ulicami i miejscami parkingowymi, a także strażników miejskich. Następną składową systemu informacji parkingowej są tablice zmiennej treści, informujące o wolnych miejscach postojowych, zlokalizowane na dwóch kluczowych skrzyżowaniach w centrum Piekar Śląskich. Tablice działają na podobnej zasadzie jak aplikacji mobilna – informacje przeliczane i uaktualniane są w czasie rzeczywistym. Kolejny element systemu to panel dla strażników miejskich służący do monitorowania stref krótkiego postoju. Dzięki temu rozwiązaniu dyspozytor straży miejskiej widzi, jaki jest bieżący czas parkowania na każdym miejscu postojowym w strefie.

[...]

Autorka jest dziennikarką specjalizującą się w zagadnieniach IT.

Pełna treść artykułu jest dostępna w papierowym wydaniu pisma. Zapraszamy do składania zamówień na prenumeratę i numery archiwalne.
 
 

Polecamy

Biblioteka Informacja Publiczna

Specjalistyczne publikacje książkowe dla pracowników administracji publicznej

więcej