Miesięcznik informatyków i menedżerów IT sektora publicznego

Artur Pęczak

Najlepsze sztuczki i kruczki dla Windows 10

Ciągły cykl rozwoju Windows 10 gwarantuje dostęp do najnowszych funkcji systemu, choć wiele z nich nie od razu zostaje zauważonych przez użytkowników. Oto kilka sprytnych sposobów, które pozwolą w pełni wykorzystać potencjał nowoczesnego komputera.

Umiejętnie operując myszą, użytkownik może albo szybko minimalizować okna aplikacji, albo wygodnie rozmieszczać od dwóch do czterech takich okien na jednym ekranie.

Praca z komputerem może być łatwiejsza, jeśli poznamy kilka sztuczek z obsługi Windows. Na początek wstrząsanie. Wszystkie otwarte w tle okna aplikacji (poza aktywną) mogą zostać szybko zminimalizowane, jeśli chwycimy nagłówek dowolnego programu, a następnie, przytrzymując lewy przycisk, energicznie potrząśniemy myszą. Teraz wystarczy ponownie wstrząsnąć myszą, aby przywrócić poprzedni układ okien. Windows 10 ma też rozbudowaną funkcję Przyciągania (funkcja Snap assist), która pozwala na szybkie rozmieszczanie okien obok siebie. To idealne rozwiązanie dla użytkowników dysponujących ekranami panoramicznymi o dużej rozdzielczości.

Dzięki funkcji Przyciągania szybko rozmieścimy obok siebie od dwóch do czterech okien aplikacji. W ten sposób można mieć otwarte jednocześnie okno przeglądarki i edytor tekstu. Na początek spróbujmy rozmieścić dwa okna aplikacji obok siebie. Chwytamy okno aplikacji (zrobimy to myszą lub dotykiem), a następnie przesuwamy je w kierunku lewej krawędzi ekranu. Gdy wskaźnik myszy dotrze do krawędzi, system wyświetli dyskretną animację. To znak, aby zwolnić przycisk myszy. Okno aplikacji zostanie dopasowane w pozycji pionowej, aby zajęło dokładnie pół ekranu. W prawej części ekranu natychmiast zostaną wyświetlone miniatury innych uruchomionych aplikacji. W analogiczny sposób rozmieścimy do czterech okien na jednym ekranie, przesuwając za pomocą myszy nagłówek aplikacji w dolny lub górny róg ekranu. Warto zajrzeć do modułu Ustawienia | System | Obsługa wielu zadań, gdzie możemy sterować działaniem omawianej funkcji.

Tryb ciemny

Wraz z wprowadzeniem na rynek Windows 10 firma Microsoft wiele uwagi poświęciła poprawie doświadczeń użytkownika. Praca z komputerem może być przyjemna, a użytkownicy pecetów nie muszą już dłużej z zazdrością patrzeć w kierunku użytkowników urządzeń Apple. Nowy tryb ciemny oraz funkcja Wyświetlanie nocne ułatwiają pracę np. w godzinach wieczornych. Ciemne kolory w menu Start albo Pasku zadań dostępne są już od kilku wersji Windows 10, ale dopiero aktualizacja October 2018 przyniosła ciemny interfejs również w oknach Eksploratora Windows. Aktywacja trybu odbywa się w module Ustawienia | Personalizacja | Kolory, gdzie wartość Domyślny tryb aplikacji zmieniamy z Jasny na Ciemny.

Co ciekawe, również Office 365 oferuje użytkownikom motyw Czarny wyglądu programu (Opcje | Ogólne | Motyw pakietu Office), dzięki któremu pisanie tekstu lub praca z arkuszem kalkulacyjnym nie męczy oczu, nawet przy słabym oświetleniu otoczenia.

Wyświetlanie nocne

Wyświetlanie nocne to mechanizm znany wielu osobom ze smartfonów. Ekrany emitują niebieskie światło, które działa pobudzająco i negatywnie wpływa na jakość snu. Z tego powodu lekarze zalecają, aby ograniczyć kontakt z urządzeniami elektronicznymi nawet na dwie godziny przed pójściem spać. Wystarczy jednak aktywować filtr światła niebieskiego w godzinach wieczornych, co teraz możemy zrobić również na pecetach i laptopach. Włączenie trybu Wyświetlanie nocne odbywa się w oknie Ustawienia | System | Ekran. Użytkownik może samodzielnie określić temperaturę kolorów oraz harmonogram stosowania filtru. Domyślnie Wyświetlanie nocne zaczyna działać o 21:00, ale jeśli włączymy lokalizację urządzenia, filtr nocny może być automatycznie włączany i wyłączany zgodnie z zachodami i wschodami słońca.

Historia schowka

Ostatnia aktualizacja systemu oznaczona jako October 2018 wprowadziła historię schowka oraz możliwość kopiowania (synchronizacji) jego zawartości między urządzeniami użytkownika. Do dobrze znanego zestawu skrótów [Ctrl]+[x], [Ctrl]+[c] i [Ctrl]+[v] warto teraz dodać jeszcze jeden. Kombinacja klawiszy [Windows]+[v] wywołuje okno historii, która pozwala wkleić wcześniejszą zawartość schowka. Narzędzie Przypnij umożliwia zachowanie wybranego elementu schowka do późniejszego użycia, nawet gdy zdecydujemy się oczyścić historię lub ponownie uruchomić komputer.

Moduł Ustawienia | System | Schowek pozwala na włączenie lub wyłączenie funkcji Historia schowka. Tutaj znajdziemy również skrót do czyszczenia zawartości schowka (z pominięciem przypiętych elementów) oraz opcje synchronizacji skopiowanego tekstu na wszystkich urządzeniach użytkownika. Skorzystanie z tej funkcji wymaga zalogowania się na koncie służbowym lub koncie Microsoft.

Wirtualne pulpity

Podczas gdy wirtualne pulpity znane są fanom Linuksa od zawsze, użytkownicy „Okienek” musieli posiłkować się aplikacjami firm trzecich albo poczekać na pojawienie się Windows 10. System ten przyniósł „natywną” obsługę wirtualnych biurek, co oznacza, że nie trzeba instalować dodatkowych programów, ani włączać żadnych funkcji w konfiguracji komputera. W celu dodania nowego biurka klikamy skrót Widok zadań, a następnie wybieramy Nowy pulpit. Skrót ten znajdziemy na Pasku zadań, tuż obok ikony wyszukiwania. Jest to mało wygodne, dlatego efektywna praca z wirtualnymi pulpitami wymaga poznania kilku skrótów klawiszowych.

Skrót [Windows]+[Ctrl]+[d] tworzy nowy pulpit, zaś [Windows]+[Ctrl]+[F4] zamyka bieżące biurko. Szybkie przechodzenie między kolejnymi pulpitami odbywa się przy użyciu kombinacji [Windows]+[Ctrl]+[←] oraz [Windows]+[Ctrl]+ +[→]. Natomiast skrót [Alt]+[Tab] pozwala wygodnie przełączyć się do kolejnego, otwartego okna aplikacji.

Oś czasu

Inny sposób na otwarcie Widoku zadań to naciśnięcie na klawiaturze kombinacji [Windows]+[Tab]. To kolejny skrót, który warto zapamiętać. Wnikliwe oko czytelnika szybko zauważy bowiem, że Widok zadań daje dostęp do innej funkcji systemu nazwanej Oś czasu. Funkcja ta pozwala szybko powrócić do wykonywanych wcześniej czynności, takich jak praca z dokumentami albo przeglądanie witryn internetowych, pod warunkiem że korzystamy z przeglądarki Edge. Historia przeglądania w trybie prywatnym nie jest zapamiętywana.

Oś czasu wyświetla miniatury aktualnie uruchomionych okien aplikacji, a poniżej skróty do plików, dokumentów, stron internetowych i usług, z którymi pracowaliśmy w ostatnich kilku dniach. Okres ten możemy rozszerzyć do 30 dni, ale wymaga to przekazywania historii aktywności do Microsoftu. Konfiguracja Osi czasu odbywa się w module Ustawienia | Prywatność | Historia aktywności.

[...]

Autor zawodowo zajmuje się informatyką. Publikuje w magazynach komputerowych i serwisach internetowych.

Pełna treść artykułu jest dostępna w papierowym wydaniu pisma. Zapraszamy do składania zamówień na prenumeratę i numery archiwalne.
 
 

Polecamy

Biblioteka Informacja Publiczna

Specjalistyczne publikacje książkowe dla pracowników administracji publicznej

więcej