Miesięcznik informatyków i menedżerów IT sektora publicznego

Inteligentne miasto musi się ciągle rozwijać

Na smart city nie należy patrzeć tylko przez pryzmat wprowadzanej technologii, ale przede wszystkim mieć na uwadze to, jak ta technologia ułatwia życie mieszkańcom. Rozmowa z Rafałem Ruchlewiczem, dyrektorem Wydziału Informatyki Urzędu Miasta Olsztyna

Gmina Olsztyn jest dwukrotnym laureatem nagrody „Skrzydła IT w Administracji”. Jakie Wasze działania zostały docenione przez Kapitułę konkursu?

Pierwsze „Skrzydła IT w Administracji” były nagrodą za dwa projekty, które były ze sobą powiązane i realizowane w tym samym czasie. Wynikiem tych projektów są dwa portale, a także proces, który obsługują i z którego jesteśmy szczególnie dumni. Jest to proces obsługi podatków lokalnych na poziomie transakcyjnym. Portal e-deklaracje umożliwia wypełnianie deklaracji podatków lokalnych, takich jak podatek od nieruchomości czy podatek transportowy. Zależało nam na tym, żeby formularze były możliwie przyjazne i interaktywne i aby komfort ich wypełniania był dla użytkownika jak najwyższy. Z tego względu zrezygnowaliśmy z pierwotnego pomysłu, jakim było udostępnienie tych portali na ePUAP. Został stworzony samodzielny portal, dzięki czemu mogliśmy oprogramować funkcje ułatwiające wprowadzanie danych. W ramach projektu Wdrożenie platformy zintegrowanych usług publicznych uruchomiliśmy m.in. szynę integracyjną, dzięki której wypełniony formularz wpada do naszego elektronicznego obiegu dokumentów, tam jest rejestrowany, a następnie trafia do systemu finansowo-księgowego, gdzie pracownik merytoryczny weryfikuje jego poprawność i wydaje decyzję naliczającą wymiar podatku. Potem wyliczenie jest udostępniane na portalu Elektroniczne Płatności Olsztyna, gdzie użytkownik może je też opłacić. Rozwiązanie to zostało nominowane do nagrody Komisji Europejskiej RegioStars 2017 w kategorii cyfrowa transformacja miast, więc zostało docenione nie tylko przez Kapitułę nagrody „Skrzydła IT w Administracji”.

Drugie „Skrzydła IT w Administracji” zostały natomiast przyznane za Olsztyńskie cmentarze online. Co oferuje ta aplikacja?

To proste rozwiązanie powstało w duchu usprawniania życia codziennego obywateli. Do stworzenia strony i aplikacji został wykorzystany funkcjonujący w Urzędzie System Informacji Przestrzennej. E-usługa jest dostępna od października 2016 roku. Na dwóch cmentarzach komunalnych w Olsztynie pochowanych jest prawie 57 tysięcy osób. Dzięki cyfrowej aplikacji można szybko zorientować się, w którym kierunku i w jakiej odległości znajduje się szukany grób, co pozwala na jego szybsze odnalezienie. Warto podkreślić, że w ciągu pierwszych dwóch dni po udostępnieniu aplikacji w listopadzie ubiegłego roku zanotowaliśmy ponad 2000 pobrań. Sam zresztą korzystam z tego narzędzia, bo jest po prostu przydatne.

Tak naprawdę nagrodzone projekty to tylko mały wycinek aktywności Urzędu Miasta Olsztyna na polu cyfryzacji. W tej chwili kluczowym przedsięwzięciem jest Cyfrowy Olsztyn, którego jednym z głównych celów jest usprawnienie obsługi obszaru zarządzania finansami w całej gminie. Jak zamierzacie to osiągnąć?

Mamy dwa główne założenia. Po pierwsze chcemy usprawnić proces wymiany danych dotyczących finansów i budżetu w gminie. Między innymi chcemy, żeby sprawozdania, które są składane przez jednostki budżetowe, automatycznie trafiały do Wydziału Budżetu UM i żeby ta obsługa była jak najbardziej przyjazna. Dążymy do ujednolicenia na terenie całej gminy polityki rachunkowości. Drugie założenie dotyczy naszej prywatnej chmury obliczeniowej, którą zamierzamy udostępnić podległym jednostkom za pomocą naszej sieci światłowodowej. Centralne zarządzanie i utrzymywanie pomoże też nam lepiej dbać o bezpieczeństwo danych.

Dlaczego zdecydowaliście się na budowę portalu zamówień publicznych, skoro Urząd Zamówień Publicznych i Ministerstwo Cyfryzacji mają dostarczyć centralny system e-Zamówienia?

Podjęliśmy dużo starań, żeby potwierdzić dokładnie, jaką funkcjonalność będzie miała platforma centralna. Z informacji, które zostały nam przekazane, wynika, że system e-Zamówienia będzie udostępniał interfejsy wymiany danych umożliwiające systemom poszczególnych zamawiających przeprowadzenie postępowania drogą elektroniczną, w tym przede wszystkim zabezpieczenie ofert przed otwarciem do zakończenia terminu składania ofert.

[...]

Rozmawiał Eryk Chilmon

Pełna treść artykułu jest dostępna w papierowym wydaniu pisma. Zapraszamy do składania zamówień na prenumeratę i numery archiwalne.
 
 

Polecamy

Biblioteka Informacja Publiczna

Specjalistyczne publikacje książkowe dla pracowników administracji publicznej

więcej