30 lipca 2020 r. weszła w życie ustawa z dnia 11 września 2019 r. o zmianie ustawy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji oraz niektórych innych ustaw. Ma ona na celu uproszczenie i usprawnienie procedur obowiązujących w egzekucji administracyjnej. Zasadą stało się przekazywanie wniosków egzekucyjnych i tytułów wykonawczych w formie elektronicznej. Nowe regulacje zwalniają organy egzekucyjne, w przypadku zbiegu egzekucji, z obowiązku przekazywania odpisów tytułów wykonawczych i innych dokumentów organowi egzekucyjnemu przejmującemu łączne prowadzenie sprawy. Zamiast tych dokumentów przekazywany jest wyłącznie jeden dokument w postaci elektronicznej, zawierający dane niezbędne do prowadzenia egzekucji. Zmodyfikowane zostały także niektóre środki egzekucyjne. W przypadku egzekucji z pieniędzy umożliwiono regulowanie egzekwowanych należności bezgotówkowo, np. za pomocą terminali płatniczych. Zmienione zostały także zasady licytacji elektronicznej – organ egzekucyjny upoważniony jest do przeprowadzenia aukcji przy pomocy wybranego przez siebie systemu teleinformatycznego w oparciu o zasady określone w regulaminie podmiotu, do którego system ten należy. (MMB)
Podziel się!