17 października rusza czwarta edycja Digital Cultures, znanego miejsca spotkań twórców cyfrowych i kuratorów ze światowej czołówki. W tym roku wydarzenie pod hasłem Przyszłości wyobrażone otwiera się na szerszą publiczność, przybierając nowy format – festiwalu online. Choć głównym tematem będą pytania dotyczące tego, co przed nami, przywołane zostaną także dawne wizje przyszłości, jeszcze kilka lat lub miesięcy temu uznawane za nierealne fantazje.
Barbara Schabowska, dyrektor Instytutu Adama Mickiewicza, organizatora festiwalu, mówi: „Wokół tegorocznego tematu Przyszłości wyobrażonych stworzyliśmy szeroki program prezentacji artystycznych i dyskusji. Realizowane obecnie wydarzenia hybrydowe niosą ze sobą szereg socjoekonomicznych barier, którym postanowiliśmy sprostać”.
Rozumiejąc wyzwania związane ze zdalnym udziałem, kuratorzy przygotowali dziewięciodniowy program, który uwzględnia codzienne zobowiązania czasowe widzów. Od 17 do 25 października, poprzez stronę można uczestniczyć w serii interaktywnych wydarzeń. Od paneli dyskusyjnych, programu filmowego, prezentacji artystów i sekcji Best of Poland, przez warsztaty i konsultacje indywidualne, aż po kontemplacyjny program audio i wspólne tworzenie Manifestu przyszłości wyobrażonych – Digital Cultures oferuje nowe podejście do angażowania widowni w Sieci, skupiając się przede wszystkim na interakcji, a nie prezentacji. Umożliwia widzom aktywny udział i rozmaite formy współpracy, wzmacniając poczucie przynależności i wspólnotowości, tak istotnych w tym trudnym czasie.
Zróżnicowany program odzwierciedla także wielość perspektyw w postrzeganiu sztuki i technologii przez zespół kuratorski. Dlatego też Digital Cultures to nie tylko projekty VR, XR i gry komputerowe, lecz także sztuki wizualne, film, sound art, design oraz kwestie dotyczące społecznych aspektów sztuki cyfrowej, takich jak inkluzywność, reprezentacja kobiet i mniejszości etnicznych.
Kuratorzy zaprosili do wzięcia udziału w dyskusjach uznanych ekspertów i artystów, m.in.: Bretta Gaylora, reżysera filmu Internet wszystkiego, Julię Kaganskiy, założycielkę nowojorskiego NEW INC, Ingrid LaFleur, afrofuturystkę, Charlotte Webb, twórczynię kolektywu Feminist Internet czy Tima Maughana, autora Infinite Detail, książki roku w gatunku science fiction według Guardiana. Poprzez aktywny udział publiczność festiwalu – kuratorzy, twórcy, artyści i miłośnicy sztuki cyfrowej – będą mogli podzielić się swoimi oczekiwaniami wobec przyszłości i uzyskać wsparcie w poruszaniu się po przestrzeni wirtualnej, która stała się nieodłączną częścią naszego życia.
Organizator: Instytut Adama Mickiewicza
Partner Strategiczny: Kancelaria Prezesa Rady Ministrów i Projekt „Kronik@”.
Partnerzy: Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Ambasada Kanady, Ninateka, FINA, British Council Polska, Pin-Up Studio
Główni partnerzy medialni: Magazyn Holo i Creative Applications Network
Partnerzy medialni: Contemporary Lynx, Pixel
Digitalcultures.pl
Twitter: @DGTLCultures
Wydarzenie na Facebooku: https://fb.me/e/17rkAM8CJ