Artykuł pochodzi z wydania: Marzec 2021
Przyjemne dla oka widoki podsumowania, moduł analizy wpływu oraz nowy interfejs do pobierania i zarządzania wtyczkami to najważniejsze
nowości ostatniego dużego wydania GLPI 9.5. Pozwalają one lepiej dopasować program do naszych potrzeb.
Na przestrzeni ostatnich kilkunastu miesięcy GLPI doczekało się wielu nowych, ważnych funkcji. Kamieniem milowym w rozwoju oprogramowania okazało się wydanie oznaczone numerem 9.5, w którym pojawił się odświeżony widok podsumowania (dashboard), nowy mechanizm instalacji wtyczek oraz funkcja analizy wpływu, pozwalająca definiować relacje między obiektami, aby łatwo ocenić wpływ awarii krytycznych elementów infrastruktury IT na funkcjonowanie pozostałych zasobów informatycznych organizacji.
Lepsze widoki
Najbardziej widoczną zmianą aktualnej wersji GLPI jest nowy, czytelny widok podsumowania (dashboard), w którym najważniejsze informacje prezentowane są w formie liczb, wykresów i ostrzeżeń na wielobarwnych kaflach. Wraz z GLPI 9.5 otrzymujemy właściwie trzy takie widoki. Poza głównym, dostępnym zaraz po zalogowaniu, ekran podsumowania prezentowany jest także dla kategorii Zasoby oraz Wsparcie, dostarczając zestawy najważniejszych informacji z danego obszaru. Użytkownik może dopasować układ i treść informacji do własnych potrzeb oraz współdzielić widoki z innymi użytkownikami czy aplikacjami. Ciekawą opcją, np. dla działu monitoringu, będzie możliwość przełączenia podsumowania w tryb pełnoekranowy i wyświetlenie go na dużym ekranie. GLPI udostępnia jeszcze czwarty widok dla modułu Zgłoszenia, który ma dużo bardziej minimalistyczną formę i wymaga włączenia w ustawieniach systemu. Dostarcza on zbiorczej informacji na temat liczby zgłoszeń według statusu, np. oczekujących, przypisanych do użytkownika czy zamkniętych.
W nowej wersji GLPI administratorzy mogą pozostać przy klasycznym sposobie zarządzania wtyczkami (moduł ten również doczekał się lekkich usprawnień) albo skorzystać z nowego, dedykowanego interfejsu, który pozwala automatycznie pobierać i instalować rozszerzenia systemu. Nowy moduł zaprojektowano na zasadzie sklepu z aplikacjami (marketplace). Dostęp do bazarku z wtyczkami wymaga rejestracji w sieci GLPI Network. Sama rejestracja jest darmowa i nie wymaga płatnej subskrypcji, choć do pozyskania klucza rejestracyjnego niezbędne będzie podanie kilku danych o nas.
Tablica Kanban
Bardzo ciekawą, choć jeszcze nieco niedocenianą, nową funkcją GLPI jest moduł analizy wpływów (impact analysis). Nowa zakładka widoczna jest dla większości obiektów zasobów. Edytor wizualny pozwala definiować powiązania (relacje) między obiektami i wizualizować wpływ awarii krytycznych elementów na funkcjonowanie pozostałych zasobów w infrastrukturze organizacji. Każdy taki graf zależności pomaga administratorom ocenić wpływ, jaki dany zasób wywiera na działanie innych elementów, np. kiedy awaria przełącznika odcina od sieci grupę komputerów albo kiedy niedostępność danego PDU wyłączy z użycia wybrane serwery. Moduł analizy wpływu umożliwia śledzenie połączeń między obiektami i ich grupami, wyświetlanie zależności w widoku drzewa lub pełnoekranowym oraz eksportowanie wizualizacji do formatu png.
Nowa wersja GLPI pozwala teraz na prowadzenie projektów zgodnie z metodologią Kanban. Kluczowym narzędziem pozostaje tutaj tablica Kanban, która umożliwia wygodne planowanie i organizowanie projektów oraz zadań. Widok tablicy umożliwia szybkie wprowadzanie nowych zadań (także w trybie wsadowym, gdzie jeden wiersz stanowi jedno nowe zadanie), szybką zmianę statusu zadania poprzez przeciągnięcie go do właściwej kolumny, posiada także funkcje wyszukiwania i filtrowania, aby zawęzić liczbę wyświetlanych zadań na ekranie. Do każdego projektu dołączymy dokumenty, umowy oraz adnotacje (komentarze). Tablica Kanban to najważniejsze, choć niejedyne usprawnienie w module zarządzania projektami. GLPI 9.5 wprowadza nowy typ wydarzenia w kalendarzu. Wydarzenie zewnętrzne pozwala zaplanować spotkanie poza organizacją i przypisać mu zgłoszenie (ticket) np. dla technika IT. Inne nowości kalendarza to dwukierunkowa synchronizacja między aplikacjami (np. Thunderbird Lightning) z wykorzystaniem serwera CalDAV, możliwość eksportu wydarzeń do formatu csv czy nowy obiekt kalendarza: nieplanowane zadania. Ostatni pozwala wprowadzić i wyświetlić w kalendarzu zgłoszenie lub problem, które nie zostały wcześniej zaplanowane.
[…]
Artur Pęczak
Autor zawodowo zajmuje się informatyką. Publikuje w magazynach komputerowych i serwisach internetowych.