Adwertorial
Coraz częściej stawiamy na obieg dokumentów w wersji cyfrowej. W związku z tym pojawiła się potrzeba wprowadzenia środka potwierdzania i weryfikacji ich autentyczności. Dokumenty cyfrowe, takie jak pliki PDF, podpisujemy obecnie podpisem cyfrowym, który jest odpowiednikiem odręcznego podpisu na dokumentach papierowych.
Z technologicznego punktu widzenia jest to wiadomość zaszyfrowaną przez podpisującego przy użyciu tajnego klucza prywatnego, który jest powiązany z dokumentem i podpisującym. Ta wiadomość może następnie zostać odszyfrowana i zweryfikowana przez inną osobę za pomocą pasującego klucza publicznego.
Wykorzystanie podpisów cyfrowych do dokumentów
Podpis cyfrowy to uniwersalna metoda podpisywania dokumentów w formie elektronicznej, która zapewnia:
- Uwierzytelnienie – podpis cyfrowy na dokumencie potwierdza tożsamość osoby, która go podpisała.
- Integralność – ważny podpis cyfrowy na dokumencie poświadcza, że dokument nie został zmieniony podczas przesyłania od osoby, która go podpisała, do odbiorców.
- Niezaprzeczalność – osoba, która podpisała dokument, nie może później zaprzeczyć, że go podpisała.
Czy podpisy cyfrowe są bezpieczne?
Podpisy cyfrowe są bardzo wiarygodne. Oparto je na nowoczesnych algorytmach szyfrowania, które pozwalają na łatwą weryfikację kluczem publicznym po stronie odbiorcy. Dzięki znormalizowanym usługom infrastruktury klucza publicznego, często stosowanym do ich generowania, dystrybucji i kontrolowania, podpisy cyfrowe są niezawodne i odporne na fałszerstwa lub oszukańcze działania.
W rzeczywistości podpisy cyfrowe można uznać za bardziej niezawodne niż podpisy odręczne. Oto kilka powodów.
Odręczne podpisy są bardzo trudne do podrobienia, ale ich profesjonalna weryfikacja wymaga ekspertyzy specjalisty – natomiast w przypadku podpisu cyfrowego każdy może łatwo zweryfikować go za pomocą oprogramowania.
Podczas gdy podpis odręczny z jednego dokumentu może być sfałszowany na innym, każdy podpis cyfrowy jest unikatowy dla dokumentu, dla którego został zastosowany, i nie można go skopiować.
Podpis cyfrowy jest stosowany do całego dokumentu i zostaje unieważniony, jeśli pojawi się jakakolwiek zmiana w zawartości. W przypadku dokumentów papierowych zastąpienie strony jest dość łatwe, jeśli podpis odręczny jest umieszczony tylko w jednym miejscu. Nawet jeśli wszystkie strony są indywidualnie ręcznie podpisane, ktoś może próbować sfałszować ich treść.
Aby móc podpisywać dokumenty cyfrowo, musisz najpierw udowodnić swoją tożsamość i uzyskać certyfikat oraz parę unikalnych kluczy elektronicznych od jednej z organizacji zwanych urzędami certyfikacji.
Certyfikat jest dokumentem elektronicznym, który identyfikuje cię jako posiadacza określonego klucza publicznego, dzięki czemu możesz być zidentyfikowany jako osoba podpisująca, gdy ktoś otrzyma dokument ze złożonym przez ciebie podpisem cyfrowym.
Istnieją dwa rodzaje kluczy:
- Klucz prywatny – służy do podpisywania dokumentów i przechowuje podpis bezpiecznie poza zasięgiem innych osób.
- Klucz publiczny – używany przez innych do weryfikacji podpisów cyfrowych, jest dostarczany w certyfikacie wydanym przez urząd certyfikacji.
Jeśli jesteś pracownikiem organizacji lub firmy, być może masz już certyfikat lub możesz go uzyskać za pośrednictwem pracodawcy. Jeśli nie masz pewności, zalecamy skontaktowanie się z działem IT twojej organizacji.
By podpisywać cyfrowo dokumenty, wykorzystaj oprogramowanie ABBYY FineReader PDF 15, które umożliwia umieszczanie podpisów cyfrowych na dokumentach PDF przy użyciu certyfikatów zainstalowanych w magazynie certyfikatów systemu Windows. Możesz także użyć certyfikatów chronionych kodem PIN, które zwykle są przechowywane na specjalnych kartach (smart card).
Jak sprawdzić ważność podpisu na pliku PDF?
To naprawdę proste. Wystarczy otworzyć dokument PDF w programie ABBYY FineReader PDF 15. Jeśli podpis jest poprawny, a od czasu jego złożenia w dokumencie nie wprowadzono żadnych zmian, program FineReader PDF wyświetli zielony znak „Ważny” w okienku „Podpisy cyfrowe”. Jeśli podpis jest nieważny lub dokument był edytowany, w tym samym miejscu pojawi się informacja „Nieprawidłowy”.
Jakie rodzaje podpisów cyfrowych obsługuje program FineReader PDF 15?
FineReader PDF obsługuje pracę z podpisami cyfrowymi na podstawie nowoczesnych, bezpiecznych algorytmów szyfrowania SHA256, SHA384, SHA512 i MD5. Jeśli masz stary certyfikat oparty na szyfrowaniu SHA1, program i tak użyje bezpiecznego SHA256, aby zastosować podpis cyfrowy do twojego dokumentu.
Oprogramowanie obsługuje również składanie podpisów cyfrowych za pomocą certyfikatów cyfrowych chronionych kodem PIN, które są zwykle przechowywane na kartach odczytywanych przez urządzenie podłączone do komputera.
W celu walidacji i stosowania podpisów cyfrowych obsługiwana jest cała gama certyfikatów cyfrowych, w tym walidacja długoterminowa (LTV), jak DocuSign i inne, które zostały specjalnie zaprojektowane, aby zapewnić możliwość pomyślnej weryfikacji podpisów przez wiele lat.
Z ABBYY FineReader PDF bezpiecznie podpiszesz dokumenty za pomocą podpisu cyfrowego.
Przetestuj na www.finereader.pl/testuj.