1 stycznia 2023 r. weszła w życie ustawa z dnia 4 listopada 2022 r. o zmianie ustawy o prawach konsumenta, ustawy – Kodeks cywilny oraz ustawy – Prawo prywatne międzynarodowe. Jej celem jest implementacja do polskiego porządku prawnego dwóch dyrektyw Parlamentu Europejskiego i Rady (UE): 2019/770 z dnia 20 maja 2019 r. w sprawie niektórych aspektów umów o dostarczanie treści cyfrowych i usług cyfrowych oraz 2019/771 z dnia 20 maja 2019 r. w sprawie niektórych aspektów umów sprzedaży towarów, zmieniającej rozporządzenie (UE) 2017/2394 oraz dyrektywę 2009/22/WE i uchylającej dyrektywę 1999/44/WE. Zasadniczym zamierzeniem obu dyrektyw jest ustanowienie na terytorium UE wspólnych przepisów dotyczących wymagań, które muszą spełnić umowy na dostarczanie treści cyfrowych lub usług cyfrowych zawarte między przedsiębiorcami a konsumentami. W szczególności będą to przepisy dotyczące zgodności treści cyfrowej lub usługi cyfrowej z umową, środków ochrony prawnej w przypadku braku tej zgodności lub ich niedostarczenia (w tym sposobów korzystania z tych środków) oraz zmiany treści cyfrowej lub usługi cyfrowej. Nowela wprowadza definicje różnych pojęć, m.in.: „towar”, „usługa cyfrowa”, „środowisko cyfrowe”.
Podziel się!