23 stycznia 2023 r. weszła w życie ustawa z dnia 16 listopada 2022 r. o systemie teleinformatycznym do obsługi niektórych umów. Akt prawny zakłada powstanie nowego systemu teleinformatycznego, który ułatwi prawidłowe naliczanie i odprowadzanie podatków oraz składek na ubezpieczenie. Dzięki temu pracodawcy i zleceniodawcy zyskają narzędzie do prowadzenia umów oraz archiwizacji dokumentacji. System będzie narzędziem pomocniczym, ułatwiającym określone czynności – nie będzie miał charakteru rejestru publicznego. Nowe prawo umożliwi zawieranie umów za pośrednictwem systemu teleinformatycznego według gotowych wzorów. Rozszerzono także zastosowanie podpisu zaufanego na zawieranie: umów o pracę, umów zlecenia, umów o świadczenie usług, do których stosuje się przepisy o zleceniu oraz umowy uaktywniającej. System będzie obsługiwał proces zawierania i przechowywania umów oraz udostępniania dokumentacji pracowniczej. Narzędzie będzie zintegrowane z systemem praca.gov.pl oraz biznes.gov.pl. Procedowane rozwiązania mają zmniejszyć obciążenia podmiotów zatrudniających nie więcej niż 9 osób, mikroprzedsiębiorców, rolników oraz osób fizycznych. System zostanie wdrożony w ciągu 3 lat od wejścia w życie ustawy.
Podziel się!