17 lipca 2023 r. do Sejmu RP wpłynął rządowy projekt ustawy o zmianie niektórych ustaw w związku z rozwojem e-administracji. Projektowane przepisy tworzą ramy prawne dla nowych e-usług administracji publicznej, które usprawnią pracę urzędów. Wprowadzony zostanie Rejestr Pełnomocnictw Elektronicznych. Dzięki temu będzie można przez internet upoważnić inną osobę do czynności w urzędzie lub na poczcie. Utworzona zostanie platforma e-Płatności, która umożliwi realizowanie opłat (różnymi metodami) na rzecz administracji publicznej. Osoby, które zamierzają zawrzeć związek małżeński, będą mogły złożyć online zapewnienie o braku okoliczności, które uniemożliwiają zawarcie takiego związku. W tej samej formie rodzice będą mogli złożyć wniosek o wydanie paszportu lub paszportu tymczasowego osobie do 12. roku życia. Powstanie System Domowej Opieki Medycznej, by zapewnić opiekę zdrowotną i kompleksową usługę zdalnego monitorowania stanu zdrowia pacjentów. Ponadto na urzędy zostanie nałożony obowiązek posiadania systemu informatycznego do elektronicznego zarządzania dokumentacją, co ma przyśpieszyć ich działanie, a przedsiębiorcy nie będą musieli już ogłaszać w „Monitorze Sądowym i Gospodarczym” wpisów do Krajowego Rejestru Sądowego.
Podziel się!