Ministerstwo Cyfryzacji, NASK i brytyjska jednostka Government Communications Service International przygotowały nową kampanię przeciwdziałania dezinformacji w internecie „Sprawdź, zanim udostępnisz”. Celem przedsięwzięcia jest uświadomienie zagrożeń związanych z machinacjami informacyjnymi, pokazanie metod oraz konsekwencji fałszywych przekazów, przybliżenie sposobów ich neutralizacji, a także opisanie przypadków dezinformacji występujących w Polsce. Akcja ma przede wszystkim upowszechnić prostą metodę, która może ograniczyć liczbę krążących w mediach społecznościowych fake newsów. Metoda ta składa się z siedmiu kroków i nawiązuje do hasła przewodniego kampanii. Narzędzie pomaga sprawdzić, w jakim stopniu dana treść angażuje emocje, czy nie ma na celu dzielić i podżegać, czy spełnia warunki logiki i czy nie została poddana dekontekstualizacji. Istotne są także pochodzenie informacji oraz jej autorstwo. Szczegóły dotyczące tej techniki są dostępne na specjalnie przygotowanej stronie internetowej sprawdzam.info.
Podziel się!