Najwyższa Izba Kontroli opublikowała raport dotyczący Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców. Kontrola trwała od 1 stycznia 2018 r. do 22 września 2023 r. W tym czasie Minister Cyfryzacji zapewnił utrzymanie i rozwój systemu, jednak nie zawarto umowy na realizację kluczowego elementu projektu „Modernizacja CEPiK”, który ma rozszerzyć i scentralizować źródła danych oraz poprawić funkcjonalność systemu, umożliwiając np. elektroniczne złożenie wniosku o uzyskanie prawa jazdy, rejestrację pojazdu czy zawarcie umowy jego sprzedaży. Kontrolerzy ustalili także, że z Funduszu CEPiK finansowano różnego rodzaju zadania, które nie dotyczyły systemu, a były związane głównie z informatyzacją państwa. Działania te były zgodne z obowiązującymi przepisami, jednak wydatki niezwiązane z systemem CEPiK 2.0 stanowiły – między styczniem 2019 r. a czerwcem 2023 r. – od niemal 36% do 77,5% ogółu kosztów poniesionych przez Fundusz CEPiK. Co więcej, Ministerstwo Cyfryzacji nie miało rzetelnych danych na temat stanu należności wobec Funduszu, a egzekucji tych należności nie prowadzono lub odbywało się to z opóźnieniem. Z pełną treścią raportu można zapoznać się na stronie: itwa.pl/xr.
Podziel się!