Trzy główne wyzwania stojące przed profesjonalistami IT, które mają bezpośredni wpływ na całościową działalność większości firm i organizacji niezależnie od ich wielkości i profilu działalności, to: widoczność, kontrola i bezpieczeństwo.
Uzyskanie pełnej widoczności ruchu, zdarzeń i aktywności w sieci
W zróżnicowanym środowisku składającym się z urządzeń fizycznych, maszyn wirtualnych i usług w chmurze nie jest łatwo uzyskać pełny wgląd w komunikację sieciową. Istotna jest możliwość zebrania informacji z każdej wykorzystywanej platformy, ponieważ pozwala to zapewnić ciągłość pracy poszczególnych urządzeń i usług, a w konsekwencji zapewnia ciągłość biznesową całej organizacji. Dotyczy to zarówno zasobów lokalnych, jak i aktywności oraz prac wykonywanych zdalnie.
Weryfikacja poprawności komunikacji i wykorzystania zasobów sieciowych
Uzyskanie widoczności to pierwszy krok do sukcesu, jednak ważna jest też weryfikacja poprawności komunikacji – zarówno do diagnostyki problemów sieciowych, jak i pod względem przestrzegania polityki bezpieczeństwa firmy. Należy kontrolować, czy pojawiają się nieuprawnione aplikacje (np. Bittorent, TOR, TeamViewer), czym wysycone jest łącze VPN i czy na pewno jest to uzasadnione biznesowo.
Wzmocnienie bezpieczeństwa z automatycznym wykrywaniem incydentów
Ograniczenie podatności na cyberataki i szybka reakcja na zagrożenia ogranicza straty i zabezpiecza przed utratą dobrego wizerunku. Należy postawić na różnorodność zabezpieczeń i analizę zagrożeń wewnętrznych, czyli ochronę na całej potencjalnej ścieżce ataku.
Wyzwania w zakresie cyberbezpieczeństwa
Można wskazać dwie główne przyczyny nowych wyzwań w zakresie bezpieczeństwa IT:
- cyberataki stają się coraz częstsze i coraz bardziej wyrafinowane;
- co trzecie miejsce pracy w dziedzinie bezpieczeństwa IT pozostaje nieobsadzone.
Przeciążenie informacjami i zadaniami powoduje, że zespoły ds. sieci i cyberbezpieczeństwa są przytłoczone ilością danych, które otrzymują. Ogrom informacji przeszkadza w sprawnym i szybkim reagowaniu na problemy i zagrożenia. Hakerzy atakują co 39 s, a zagrożenia zbyt często prześlizgują się przez siatkę obronną. Rosnący stopień skomplikowania sieci prowadzi do niezamierzonych błędów konfiguracyjnych i zwiększa możliwą powierzchnię ataku cyberprzestępców.
Aby temu przeciwdziałać, organizacje potrzebują rozwiązań do monitoringu, opartych między innymi na analizie behawioralnej, która pomaga w wykrywaniu ataków i wprowadza odmienną od sygnaturowej formę ochrony. Najlepsze technologie i narzędzia to te, które pozwalają na szybkie, automatyczne wykrywanie i rozpoznawanie potencjalnych zagrożeń. Ważnym wyznacznikiem przydatności narzędzi do monitoringu jest również zakres prac, które można zautomatyzować – im więcej szablonów i usprawnień pracy manualnej, tym lepiej.
Wybierając najlepszą dla siebie technologię, pamiętaj też o tym, żeby jej producent i dostawca był dla ciebie zaufanym doradcą. Powinien mieć wieloletnie doświadczenie, zadowolonych klientów i być dla ciebie dostępny na każdym etapie twojego projektu, od pomysłu do realizacji.
Chcesz wiedzieć więcej? Napisz do nas: poland@kemp.ax.