Artykuł pochodzi z wydania: Listopad 2021
Z końcem roku tradycyjnie przyznajemy wyróżnienia produktom IT, które zdaniem czytelników i redakcji najlepiej wspierają realizowanie zadań w sektorze publicznym.
Nasz plebiscyt może się już pochwalić dość długą historią. Po raz siódmy na łamach miesięcznika wspólnie z Wami oceniamy sprzęt i oprogramowanie, nagradzając te rozwiązania, które najlepiej pomagają funkcjonować podmiotom publicznym. Z perspektywy tylu lat można już pokusić się o wskazywanie trendów i pewnych prawidłowości dotyczących współpracy urzędów z producentami i dystrybutorami. Zapewne łatwiej byłoby rysować wykresy, zestawiać tabele i wyciągać wnioski, gdyby nie okres pandemii, który wiele spraw postawił na głowie. Wciąż nie do końca wiemy, jak globalny kryzys wpłynie na zamówienia publiczne, ceny i dostępność produktów, jakość usług itd. Zresztą pisaliśmy już o tym w ubiegłym roku, prezentując zestawienie najlepszych produktów A.D. 2020 r. i wskazując np. zjawisko masowych zakupów sprzętu i oprogramowania w sektorze publicznym (m.in. w placówkach oświatowych).
Miniony rok pokazał, jak istotna we współczesnym świecie jest przemyślana cyfryzacja usług i procesów. Dla wielu urzędów ten trudny czas był testem prowadzonej do tej pory polityki zakupowej. Można było się np. przekonać, czy w napiętej sytuacji współpraca z dostawcami i działami wsparcia układa się w sposób satysfakcjonujący. Nie wszyscy zdali ten egzamin. Jak doskonale wiemy, na rynku produktów i usług rywalizacja jest zaciekła i nie wszyscy są w stanie w niej uczestniczyć z dobrym skutkiem. Odzwierciedla to również nasz ranking. W tegorocznym zestawieniu pojawiło się kilku debiutantów, ale nie zabrakło też kolejnych wersji świetnie znanych rozwiązań. Tradycyjnie już zdarzają się produkty, których żadnym sposobem nie można określić mianem nowości. Dzięki swojej przydatności zyskały one jednak przychylność głosujących.
Sama procedura przyznawania nagrody Produkt Roku IT w Administracji nie zmienia się od lat. Przez kilka tygodni informatycy urzędowi, menedżerowie IT sektora publicznego, specjaliści i pasjonaci zgłaszają kandydatów w ośmiu kategoriach za pośrednictwem formularza dostępnego na stronie WWW miesięcznika. Następnie czytelnicy głosują na produkty zebrane w poszczególnych kategoriach. Głosy oddała też redakcja. Braliśmy pod uwagę funkcjonalność, innowacyjność, a przede wszystkim przydatność produktów w codziennej pracy działów IT w sektorze publicznym. Ostateczny ranking powstał z połączenia obu głosowań.
Kategoria – Serwery
Miejsce I – Dell EMC PowerEdge R6515
Miejsce II – Fujitsu PRIMERGY RX4770 M6
Miejsce III – Cisco UCS C220 M5 Rack Server
Kategoria – Komputery i tablety
Miejsce I – HP ProDesk 600 G6 SFF
Miejsce II – ThinkPad X1 Carbon Gen 9
Miejsce III – Microsoft Surface Laptop 3 13,5”
Kategoria – Monitory i wyświetlacze
Miejsce I – Lenovo ThinkVision P27h-20
Miejsce II – iiyama ProLite XUB2792QSN
Miejsce III – Sony BRAVIA FW-65BZ40H
Kategoria – Urządzenia sieciowe
Miejsce I – TP-Link TL-SG3428XMP
Miejsce II – QNAP QHora-301W
Miejsce III – NetApp EF280
Kategoria – Urządzenia zabezpieczające
Miejsce I – Fortinet FortiGate 100E
Miejsce II – Ever POWERLINE RT PLUS 1000
Miejsce III – APC (by Schneider Electric) SMT2200IC (UPS)
Kategoria – Oprogramowanie zabezpieczające
Miejsce I – Axence nVision 12.5
Miejsce II – ESET Internet Security
Miejsce III – Xopero Backup&Restore 4.2.3
Kategoria – Oprogramowanie dedykowane administracji publicznej
Miejsce I – Madkom SIDAS PZP
Miejsce II – Comarch e-Urząd
Miejsce III – Rekord eDokument
Kategoria – Urządzenia biurowe
Miejsce I – Brother MFC-L8690CDW
Miejsce II – Kyocera TASKalfa 352ci
Miejsce III – Kodak Alaris S3100f
[…]
Eryk Chilmon
Autor jest redaktorem prowadzącym „IT w Administracji”.