Naczelna Izba Kontroli przyjrzała się zarządzaniu oprogramowaniem w jednostkach administracji publicznej. Wyniki kontroli wskazują na liczne zaniedbania w tym zakresie. Aż 88% skontrolowanych jednostek korzystało z nieautoryzowanego oprogramowania, które nie powinno być zainstalowane lub użytkowane – brakowało np. wymaganych licencji, wsparcia producenta czy aktualnych wersji. W 47% podmiotów stan oprogramowania wskazywał na ryzyko poważnego niebezpieczeństwa. Zdarzyły się również przypadki instalowania programów bez poprawek krytycznych. Część podmiotów (41%) korzystała z oprogramowania nielegalnie, taki sam procent – z oprogramowania niedopuszczonego do korzystania w danym urzędzie. Najczęściej był to efekt niedostatecznego monitorowania własnego oprogramowania. Bardzo często przedstawiciele jednostek nie zapoznawali się z warunkami licencji danego programu. Co więcej, żaden ze skontrolowanych podmiotów nie potwierdził, że na bieżąco i skutecznie sprawdza stacje robocze i udostępnione udziały sieciowe użytkowników pod kątem obecności nieautoryzowanego oprogramowania. Żadna jednostka nie zapewniła także rozwiązań technicznych do monitorowania oprogramowania na urządzeniach mobilnych. W 59% skontrolowanych podmiotów spisy programów i licencji były niekompletne, co oznacza brak pełnej wiedzy na temat oprogramowania, jakim dysponuje dana jednostka. Z pełnymi wynikami kontroli można zapoznać się na stronie: itwa.pl/xk.
Podziel się!