18 października 2022 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych oraz niektórych innych ustaw. Nowela ma przyspieszyć wydawanie decyzji przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych poprzez doprecyzowanie przepisów dotyczących doręczania korespondencji w postaci elektronicznej – wysyłanej zarówno do, jak i przez ten organ. Zmiana polega na tym, że decyzje, postanowienia i pisma ZUS-u, sporządzane w sposób masowy z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego, będzie można podpisywać wyłącznie nadrukiem imienia i nazwiska wraz z opisem stanowiska służbowego upoważnionego pracownika, co ma zastąpić podpis własnoręczny. W przypadku podmiotu, który ma jednocześnie profil informacyjny założony w systemie teleinformatycznym ZUS-u oraz adres do doręczeń elektronicznych, doręczenie pisma w postaci elektronicznej, nadanego przez ZUS, następuje na adres do doręczeń elektronicznych. Według nowych zasad zostanie ono przekazane również na profil informacyjny w systemie teleinformatycznym ZUS-u. W przypadku przedsiębiorców, którzy nie mają adresu do doręczeń elektronicznych, moment odbioru pisma na profilu w systemie ZUS-u będzie uznany za doręczenie dokumentu. Projekt ustawy został przekazany do prac w Parlamencie. Nowe przepisy mają wejść w życie po 14 dniach od ogłoszenia w Dzienniku Ustaw.
Podziel się!